Last Updated on 06/12/2022 by Nikola Cerna
Dřív, než se vydáte na cestu po určité zemi, měli byste si naplánovat nejen místa, která chcete navštívit, ale také způsob, jak se na tato místa dostat. K tomu by vám mohl pomoct náš průvodce Maroko Doprava. V každé zemi (nebo části země) je výhodnější cestovat jiným způsobem dopravy. Ať už chcete šetřit peníze nebo čas, vždy je dobré vědět, jaké možnosti přepravy v dané zemi máte. Sepsaly jsem pro vás průvodce marockou dopravou, kde odhalujeme klady a zápory šesti různých způsobů cestování po Maroku.
1. Půjčení auta
Půjčit si vlastní auto a projet zemi je vždycky nejlepší způsob přepravy. Největší nevýhodou může být finanční stránka, půjčení auta vyjde vždy o něco dráž, než se přepravovat hromadnou dopravou. Ovšem pokud cestujete ve skupině 3-5 lidí, náklady za auto se tak výrazně sníží, než když cestujete sami nebo v páru. Největší výhodou je volnost. Zastavíte si kdy potřebujete, zajedeme si kam chcete a podívate se na místa, kde vás autobus nezaveze. Navíc cestování vlastním autem je vždy rychlejší než autobusy.
Řízení v Maroku
Řízení se v Maroku nijak neliší od českého. Jezdí se vpravo a velké cesty jsou srovnatelné s českými. Pozor na dopravu ve velkých městech, ta je poněkud chaotická se spoustou motorek, koňských povozů nebo chodců křižujících nepředvídatelně cesty. Na vesnicích se vám zase může stát, že vám před auto vběhne pes, koza nebo osel. Ve výjimečných případech kůň nebo velbloud. Obecně je na cestách víc motorek než v Česku, na to buďte taky připraveni.
Řízení mimo hlavní dopravní uzly
Pokud se vydáte mimo cesty spojující velká města, (a to se určitě vydáte, pokud chcete něco videt), kvalita infrastruktury poněkud upadá. Často narazíte na úkaz, kdy cesty jsou široké, ale asvaltova část je úzká jen pro jedno auto, takže při míjení se s protijedoucím autem nebo autobusem, musíte vyjet z pohodlného asvaltu na nepohodlné kamení nebo štěrk. Nedivte se tomu, je to tady hold normální.
Nevěřte mapám. Ne vždy, když si najdete na mapě cestu, která vypadá velká, tomu tak je i ve skutečnosti. Když značení cesty na mapě nezačíná písmenem „N“ nikdy si nemůžete být jistí, jaká cesta vás čeká. Jednou jsme takto jeli 50 kilometrů po kamenito-hliněné cestě s dírama. Nebyl to ten nejlepší zážitek a to jsme měli terénní SUV.
Stejně si ale myslíme, že půjčení auta je ten nejlepší způsob, jak se po Maroku dopravovat a vidět spoustu zajímavých míst. Cena benzínu je cca 24 kč/l a za půjčené auto zaplatíte podobnou sumu jako v Evropě, záleží jak s předstihem si ho zarezervujete.
2. Vlaky
Železniční tratě jsou rozšířeny hlavně na severu a severo-východě země. Spojují Marakeš s velkými městy jako Rabat, Casablanca nebo Fez. Po Maroku jezdí dvě hlavní linky: 1) Z Tangieru do Marakeše přes Rabat a Casablancu. 2) Z Oujda nebo Nador do Marakeše přes Fez a Meknes. Ceny a jízdní řády najdete na stránkách marockého dopravce.
V Červenci 2018 by měla být otevřena vysokorychlostí linka spojující Tangier, Rabat a Casablancu. Čas přepravy mezi těmito městy se tak výrazně sníží. Cesta mezi Tangier a Casablanca vám zabere místo nynějších pěti hodin, něco málo přes dvě hodiny.
Čas vám taky ušetří noční vlaky, není jich mnoho, ale využít se dají například na trase Marakeš- Tangier nebo Casablanca – Oudja. Více se o nočních vlacích můžete dočíst tady.
3. Autobusy
V Maroku jsou dvě velké autobusové společnosti Supratours a CTM. Obě cestují mezi většími i menšími městy. Kromě nich zde jezdí nespočet menších, lokálních společností. Řekněme si ve zkratce, jak funguje autobusová doprava. První dvě jmenované společnosti fungují stejně jako dálkové autobusy ve všech vyspělých zemích. Lístek si koupíte buď u řidiče nebo na stanici u okénka a nasednete na autobusové zastávce. Autobusy jezdí více-méně na čas, ale samozřejmě si připlatíte na rozdíl od lokálních busů. Například u společnosti Supratours za cestu mezi městy Marakeš – Essaouria zaplatíte 80dh (200kč), z Agadiru se do Essaouria dostanete za 70dh (175kč), nebo z Marakéše do Zagory za 140dh (350kč), do Merzougy za 240dh (600kč). U CTM jsou ceny dost podobné. Vždy počítejte s příplatkem 5-10dh (12-25kč) za zavazadlo.
Pokud hledáte lokálnější zážitek, než cestování autobusem plným turistů, máte možnost využít místních autobusů, kterých jezdí hromada do všech možných koutů Maroka. Za cestu zaplatíte vždy o 20 – 40dh (50 – 100kč) méně, než s jednou z výše zmiňovaných společností. Musíte však dodržet jedno jediné pravidlo. Nikdy se nebavte v okolí autobusové zastávky s nikým, kdo vám bude chtít prodat lístek. Ten si kupte buď u okýnka na stanici nebo rovnou u řidiče. Pokud někomu v okolí stanice řeknete, kam máte namířeno, už se ho nezbavíte. Lístek od něj sice dostanete, ale za vyšší cenu. Jednou ze zajímavostí je, že místní autobusy zpravidla zastavují všude, i mimo značené zastávky. To může být výhoda, když se snažíte autobus chytit, stačí mávnout na jakýkoliv projíždějící a zeptat se kam jede. Nevýhoda je to ve chvíli, kdy už v něm sedíte a řidič zastavuje, nebo jenom přibrzďuje při každé příležitosti nabrání dalších pasažérů. To se vám pak cesta může docela protáhnout.
4. Grand taxi
Další z možností přepravy po Maroku je tzv. Grand/Collective neboli sběrné taxi. Jedná se o, většinou, žluté nebo bílé šesti-místné automobily, které vás zavezou kamkoliv chcete. Musíte však počkat, až se taxi plně náplní nebo volné místo zaplatit. Mají pevně stanovenou cenu za místo stejně jako autobusy. Cena není o moc vyšší, než za autobus, většinou zaplatíte víc jen o 10 – 20dh (25 – 50kč) a doprava je podstatně rychlejší. Nevýhoda je, že nevíte přesný čas odjezdu. V případě dopravy do nebo z turistických míst nebo větších měst, není doba čekání delší než 20-30 minut. My vždy odjížděly do 10 minut od příchodu na stanoviště. To se většinou nachází nedaleko autobusového nádraží. Stačí se zeptat na grand taxi a všichni vás rádi nasměrují. Na stanovišti grand taxi se vám může stát, že vás budou chtít svést normálním, pětimístným autem. Obyčejné je to starý Mercedes. Háček je v tom, že do pětimístného auta nasoukají šest cestujících plus řidiče. Cena je navíc stejná, jako když jedete velkým šestimístným autem, kde máte veškerý komfort. Tomuto systému jsme doposud nepřišly na kloub a doporučujeme vám, pokud máte v plánu jet déle než půl hodiny, vyhádat si klasické velké grand taxi. Jízdou ve starém Mercedesu získáte tak akorát zážitek, nikoli požitek z jízdy. My takhle jely něco přes hodinu. Na zadním sedadle jsme seděly my dvě a dvě velké (čti minimálně sto kilové), zcela zahalené muslimky,takže si dovedete představit jaký to byl požitek – pro nás i pro ně.
5. Taxi
Jako všude jinde, i tady je vždy možnost chytit si obyčejné taxi. Doporučujeme maximálně na dopravu po městě nebo na kratší vzdálenosti, na místa, kde neseženete grand taxi. Cena je samozřejmě nejvyšší v porovnání s ostatními způsoby dopravy. Cenu si domluvte vždy před cestou a hodně smlouvejte. Nebo donuťte taxikáře, ať zapne taxametr, to tady totiž není vůbec pravidlem a mnozí si na konci cesty řeknou nesmyslnou částku.
6. Stopování
I tento způsob přepravy pro dobrodruhy můžete v Maroku využít. My jsme si ho vyzkoušely na trase Ouzoud – Marakeš – M’hamid (poušť) a část cesty zpět. Tedy něco přes 700km. Výhoda stopování je samozřejmě finanční stránka. Pro nás to byl taky kontakt s místními lidmi a zážitky. Nevýhodou je čas strávený na cestě a nejistota. Nikdy nevíte, kdy a jestli vůbec se někam dostanete. Další nevýhodou, zvláště pro holky, může být až moc otevřená nátura některých Maročanů. Nemyslíme si, že by nám někdo ublížil, ale někteří až moc rádi skládají komplimenty, což může být v cizím autě nepříjemné. V Maroku nepotřebujete hledat vhodné místo pro stopování, protože ať se postavíte k cestě kdekoliv (samozřejmě ne v centru města), nic nezkazíte. Aut zas tak tolik nejezdí a vždycky mají možnost zastavit. Doporučujeme se držet větších cest. Na těch menších se vám může stát, že za celý den neprojede ani auto. Ve výběru cesty nevěřte mapě, radši se zeptejte někoho z místních, jestli na té či oné cestě máte šanci někoho stopnout. Navíc, když se budete držet hlavních cest a nikdo vám nezastaví, vždycky máte možnost stopnout autobus nebo taxi. A zajímavost na závěr, v Maroku se obecně nestopuje zdviženým palcem, ale ukazováčkem, každopádně i palec všichni pochopí.
Tím jsme vyčerpali všechny nejdůležitější způsoby dopravy, které byste měli znát, než se vydáte cestovat po Maroku. Doufáme, že vám informace pomohly, a přejeme vám, ať se zdárně dopravíte všude, kam potřebujete.
A jaký způsob dopravy je podle vás v Maroku nejlepší?
Více o Maroku se dočtete v našem Průvodci Maroko. Pokud vás zajímá, co vše jsme v Maroku viděly a kolik to stálo, čtěte 7. díl Deníku z cesty.
Další články o Maroku najdete pod štítkem Maroko.
Pingback: Sahara Maroko - Jak chutná život v poušti - Svět je CooL
Ahoj, super článek. Maroko můžu každému jen doporučit, je to úžasné země. O cestě bez cestovky do Thajska jsem sepsal dost obsáhlý článek, tak třeba někomu pomůže – https://vsekolemcestovani.cz/radynacestu/maroko-bez-cestovky-na-vlastni-pest/